فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا ساز

مهندسی تکنولوژی اطلاعات
درس های تخصصی،تمرینات،پروژه ها
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تکنولوزی اصلاعات و آدرس hivasecret.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

احتمالا ویندوز ۸ مایکروسافت تا سال آینده در دسترس نخواهد بود. اما بر مبنای آن چه که تا کنون از این ویندوز می دانیم؛ این سیستم عامل می تواند خیلی بهتر از ویندوز ۷ باشد

 

شاید هیچ شرکتی پر نفوذ تر از مایکروسافت در حوزه سیستم های عامل دسکتاپ پیدا نشود. این غول نرم افزاری، سراسر بازار سیستم عامل را در جهان به دست گرفته و ثابت کرده که قادر است هر نسخه ویندوز را با تغییرات زیادی نسبت به نسخه های قبلی اش ارائه دهد. هیچ چیز هم که نباشد، مایکروسافت فضای بازار سیستم های عامل را به خوبی می شناسد و می داند که باید برای موفقیت در این بازار چه کاری انجام دهد.

 

ویندوز ۷ مایکرسافت مسلما یکی از مهم ترین نسخه های ویندوز در تاریخ زندگی این سیستم عامل بود. بعد از ارائه ویندوز ویستا، بازار مخالف مایکروسافت شروع به رشد کرد و بسیاری از فروشندگان، به قوانینی برای داون گرید کردن کامپیوتر به ویندوز XP تن دادند. مشتریان هم به اندازه ای که مایکروسافت انتظار داشت، از ویستا استقبال نکردند. به علاوه شرکت ها اصلا ویندوز ویستا را به حساب نمی آوردند. خب همه ی این ها بد است.

 

با ویندوز ۷، مایکروسافت توانست ویستا را به خوبی تعمیر کند. در واقع این نسخه همان سیستم عاملی است که ویستا باید می بود. و حالا مایکروسافت هم تایید کرده که ویندوز ۷ سریع ترین فروش را در تاریخ ویندوز داشته است. این واضح است که مصرف کنندگان هم از ویندوزی که هم اکنون استفاده می کنند؛ حداقل بیشتر از ایکس پی راضی هستند.

 

با این حال که ویندوز ۸ فقط در گوشه صحنه، ایستاده است؛ شایعات مایکروسافتی حول محور این سیستم عامل و امکانات آن، می چرخند. اگر چه فعلا اطلاعات کمی از این سیستم عامل در دسترس است؛ اما یک چیز را به طور قطع می توان گفت: این که ۸ از ۷ بهتر خواهد بود. اما چرا؟

 

1. ویندوز ۸، برمبنای یک سیستم عامل خوب، بهبود می یابد:
ویندوز ۸ یک آپدیت بزرگ به شمار نمی رود. در عوض، این سیستم عامل نسخه ای بهبود یافته از ویندوز ۷ خواهد بود. همانطور که اشاره شد، ویندوز ۷ در میان مصرف کنندگان و شرکت های مشتری، به موفقیت رسیده است. از چیز هایی که تاکنون درباره ویندوز ۸ میدانیم، واضح است که مایکروسافت نمی خواهد چیزی که خراب نیست (ویندوز ۷) را درست کند! پس احتمالا ویندوز ۸ بسیار شبیه جدش بوده و خیلی از امکانات آن را به رخ می کشد. البته بهبود هایی که همیشه به مشتریان ارائه می شود هم در این ویندوز موجود خواهند بود.

 

2. امنیت بهبود خواهد یافت:
با هر عرضه ی سیستم عامل توسط مایکروسافت – یا هر شرکت دیگر – بسیاری نقایص امنیتی برطرف می شوند. این کمپانی امنیت را بعد از عرضه سرویس پک ۲ ویندوز ایکس پی، افزایش داده است. ویندوز ایکس پی تقریبا امن بود. البته نسبت به نسل های پیشینش و نه نسبت به سیستم عامل های رقیب! سرویس پک ها بودند که به امنیت ویستا کمک نمودند. اما ویندوز ۷ مسلما امن ترین ورژن این سیستم عامل می باشد. پس از آن جایی که مایکروسافت همیشه برای امن تر کردن سیستم عاملش تلاش کرده؛ انتظار داریم که ویندوز ۸، از ۷ هم کاملا امن تر باشد.

 

3. سازگاری کلیدی با ARM:
با توجه به این که مصرف کنندگان محصولات الکتریکی در سال های اخیر، علاقه زیادی به ARM نشان دادند؛ استیو بالمر، مدیر عامل مایکروسافت اعلام کرد که ورژن بعدی ویندوز دستگاه های مبتنی بر ARM پشتیبانی خواهد کرد. این بسیار بسیار مهم است. حالا کمپانی هایی که می خواهد محصولاتی مبتنی بر چیپ ARM بسازند، فرصت استفاده از ویندوز را پیدا می کنند. نه تنها این حرکت به مایکروسافت و فروشندگان همکارش کمک می کند، بلکه احتمالا گزینه های بیشتری هم به مصرف کنندگانی که به استفاده از ویندوز تمایل دارند؛ داده خواهد شد. به عقیده ی بسیاری این یک بازی برد- برد است.

 

4. یک فروشگاه اپلیکیشن؟شاید!
این بعید نیست که مایکروسافت برای ارائه ی یک فروشگاه اپلیکیشن؛ نقشه کشیده باشد. اگر این امر صورت گیرد و با وجود این که اپلیکیشن های بسیار زیادی برای ویندوز در دسترس است؛ ممکن است مایکروسافت قادر باشد که در این زمینه حتی با مک نسخه Lion از شرکت اپل هم رقابت کند. همان سیستم عاملی که با AppStore داخلی به فروش خواهد رسید. آینده ی سیستم عامل های دسکتاپ، حقیقتا به وجود یک فروشگاه اپلیکیشن خوب برای آن ها بستگی خواهد داشت. فعلا نمی دانیم اما اگر در آینده خبر احداث فروشگاه اپلیکیشنی برای ویندوز را بشنویم؛ خوشحال خواهیم شد.

 

5. روشن شدن فوری : همان چیزی که لازم است
یکی از بزرگترین مسائل این است که ویندوز روی بعضی کامپیوتر ها، زمان زیادی را برای بوت شدن تلف می کند. با توجه به آخرین شایعات، مایکروسافت در حال کار روی یک راه حل برای این است که بتواند ویندوز را عملا در زمان کمی آماده به کار کند. شاید مهم به نظر نرسد اما در نظر داشته باشید که صبر برای بوت شدن یک ویندوز، می تواند تا چه اندازه عذاب آور باشد. پس بوت فوری، چیزی است که می تواند به یک امکان عالی تبدیل شود.

 

6. احتمالا ویندوز ۸ برای تبلت ها مناسب تر خواهد بود
مایکروسافت چند وقتی هست که سیستم عامل خود را آماده برای به کارگیری در تبلت ها می داند. اما با توجه به چیزی که آمار و ارقام نشان می دهد؛ هم تولید تبلت های مبتنی بر ویندوز ۷ کم بوده و هم کاربران اندروید یا آی او اس را ترجیح می دهند. به دلیل پشتیبانی از دستگاه های مبتنی بر ARM و این که مایکروسافت قطعا دارد برای سازگاری بیشتر ویندوز ۸ با تبلت ها تلاش می کند؛ باید منتظر دستگاه های قابل حمل بیشتری بر مبنای ویندوز بعدی باشید. اما تا چه حد بیشتر بودنش را بازار تعیین می کند.

 

7. صرفه جویی بیشتر در انرژی:
یکی از مسائل ویندوز ۷ این است که نتوانسته به عملکرد موثری در زمینه ی صرفه جویی انرژی برسد. اما با توجه به اطلاعاتی که از توسعه ویندوز ۸ درز کرده اند، گویا مایکروسفات در حال کار برروی قابلیت هایی است که ذخیرهی انرژی را تا حد زیادی بهبود می بخشند. پس باید منتظر عمر بیشتر باتری بر دستگاه های قابل حملی باشیم که از این سیستم عامل پشتیبانی می کنند. اگر این ها درست باشد؛ مسلما مصرف کنندگان خوشحال خواهند شد.

 

8. History Vault چیست؟
ویندوز ۸ احتمالا یک قابلیت جدید به نام History Vault خواهد داشت. با توجه به شایعات، این قابلیت شبیه Time Machine شرکت اپل خواهد بود که یک رابط آسان برای بک آپ گیری در مک او.اس ایکس؛ ارائه می دهد. اما این گزینه ی مایکروسافتی به کاربران اجازه خواهد داد که فایل های شخصی خود را بازیابی نمایند، پرونده های قدیمی را اصلاح کنند و خیلی کار های دیگر… مایکروسافت هنوز این قابلیت را تایید نکرده است. اما اگر قابلیت بزرگی مانند این، به ویندوز اضافه شود؛ بسیار عالی خواهد شد.

 

9. اینترفیس بهتر:
ویندوز ۷ با یک رابط کاربری قدرتمند تر وارد بازار شد که می توان آن را کاملا از نسل های قبلی اش بهتر دانست. این ویژگی از نظر زیبایی هم چیزی کم ندارد. فعلا مایکروسافت چیز زیادی از سیستم عامل بعدی اش نگفته اما احتمالا ویندوز ۸ هم اینترفیسی مشابه خواهد داشت. اما افرادی که همیشه مایکروسافت را تعقیب می کنند؛ باور دارند که اینترفیس کمی کار آمد تر شده و برای استفاده آسانتر خواهد بود. اگر مایکروسافت بتواند این کار را محقق کند، تاحدود زیادی انتظارات از اینترفیس براورده خواهند شد. چون اینترفیس فعلی نیز چیز زیادی کم ندارد.

 

10. مایکروسافت درسش را آموخته:
جدا از خود سیستم عامل، ویندوز ۸ به احتمال زیاد بهتر از ویندوز ۷ خواهد بود. آن هم به یک دلیل: مایکروسافت نمی خواهد شکست ویندوز ویستا را تکرار کند. آخرین سیستم عامل مایکروسافت قبل از ۷، برای این شرکت چیزی کم از کابوس نداشت. مایکروسافت به خاطر موفقیت های ۷ خیلی به خود مغرور شده بود ولی در ویستا کار را خراب کرد. نتیجه ی این، چند سال رنج آور برای این شرکت بود. همچنین مایکروسافت با فقدان اعتماد فروشنده ها و خریداران و سرمایه گذارانش مواجه شد. پس انتظار داریم که این کمپانی کار های ویژه ای با ویندوز ۸ انجام دهد. درعین حال، این شرکت به جز رسیدن به یک سیستم عامل بهتر، چاره دیگری نخواهد داشت.

 

شما چه انتظاراتی از سیستم عامل بعدی مایکروسافت دارید و فکر می کنید که از زوایای مختلف، چگونه عمل کند؟ این سیستم عامل، در رقابت با رقیبانش چه خواهد کرد؟

[ چهار شنبه 26 مهر 1390برچسب:, ] [ 23:58 ] [ مهندس هیوا سلطانی ]

 

ما که رشتمون آی تی هستش خیلی زشته اینارو ندونیم.

 

 

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ارور تیم

Apple

میوه مورد علاقه استیو جابز مؤسس و بنیانگذار شركت اپل، سیب بود و بنابراین اسم شركتش را نیز اپل (به معنی سیب ) گذاشت.

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ارور تیم




Adobe

اسم رودخانه ای كه از پشت منزل مؤسس آن، جان وارناك، عبور می‌كند.



ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ارور تیم


Google

گوگل در ریاضی نام عدد بزرگی است كه تشكیل شده است از عدد یك با صد تا صفر جلوی آن. مؤسسین سایت و موتور جستجوی گوگل به شوخی ادعا می‌كنند كه این موتور جستجو می‌تواند این تعداد اطلاعات (یعنی یك گوگل اطلاعات ) را مورد پردازش قرار دهد


ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ارور تیم



Cisco

مخفف شده كلمه سان فرانسیسكو است كه یكی از بزرگترین شهرهای امریكا است





HP

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ارور تیم

این شركت معظم توسط دو نفر بنام های بیل هیولت و دیو پاكارد تأسیس شد. این دو نفر برای اینكه شركت هیولد پاكارد یا پاكارد هیولت نامیده شود مجبور به استفاده از روش قدیمی شیر یا خط شدند و نتیجه هیولد پاكارد از آب در آمد


ErrooorTM.CoM| گروه
اینترنتی ارور تیم


Microsoft

MICROcomputer SOFTwaree

نام شركت ابتدا به صورت بالا نوشته می‌شد ولی به مرور زمان به صورت فعلی در آمد.که مخفف است. دلیل نامگذاری شركت به این اسم نیز آن است كه بیل گیتس مؤسس شركت آن را با هدف نوشتن و توسعه نرم افزارهای میكروكامپیوتر ها تأسیس كرد




ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ارور تیم

Intel

INTergrated Electronicss

از آنجایی كه این شركت از بدو تأسیس با تأكید روی ساخت مدارات مجتمع ایجاد شد نام آن را یا به طور مختصر INTEL نهادند



ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ارور تیم



Oracle

مؤسس شركت اوراكل یعنی لری الیسون و باب اوتس قبل از تأسیس شركت روی پروژه‌ای برای CIAA كار می‌كردند . این پروژه كه اوراكل نام داشت بنا بود تا با داشتن مقادیر زیادی اطلاعات بتواند جواب تمام سؤال‌های پرسیده شده توسط اپراتور را با مراجعه به مخزن اطلاعات بدهد. اوراكل در اساطیر یونانی الهه الهام است. این دو نفر پس از پایان این پروژه شركتی تأسیس كرده و آن را به همین اسم نامگذاری كردند



ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ارور تیم



Sony

از كلمه لاتینSonus

به معنای صدا مشتق شده است


ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی
ارور تیم



Red Hat

مؤسس شركت آقای مارك اوینگ در دوران جوانی از پدربزرگش كلاهی با نوارهای قرمز و سفید دریافت كرده بود ولی در دوران دانشگاه آن را گم كرد . زمانی كه اولین نسخة این سیستم عامل آماده شد مارك اوینگ آن را همراه با راهنمای كاربری نرم افزار در اختیار دوستان و هم دانشگاهیش قرار دارد. اولین جمله این راهنمای كاربری، درخواست برای تحویل كلاه قرمز گم شده بود

 

[ دو شنبه 25 مهر 1390برچسب:, ] [ 1:50 ] [ مهندس هیوا سلطانی ]
شاید بد نباشد اولین مطلب تخصصی را با مفهوم ابرداده آغاز کنم. ابرداده را "داده درباره داده" ، "اطلاعات درباره اطلاعات"، "داده ساخت یافته درباره داده" تعریف کرده اند. شاید در ظاهر تعریف های ارائه شده گویا و خالی از ابهام باشد اما اگر کمی توجه کنید درخواهید یافت که مفاهیمی چون "داده" ، "اطلاعات" و "ساخت یافته" در این تعریف ها، خالی از ابهام نیست. این سوال پیش می آید که چرا در یک تعریف اطلاعات به جای داده قرار گرفته است؟ این سوالات را در ذهن داشته باشید و سعی کنید با تفکر در مورد آنها به جواب برسید. مقالات خوبی هم در این زمینه نوشته شده است که می توانید به آنها هم رجوع کنید.

 

 

 

 

 

 

گرینبرگ(Greenburg)  ابرداده را این چنین تعریف می کند:
"داده ساخت يافته(structured data)  درباره داده به گونه اي كه از عملكرد آن شيئ (object) در ارتباط با ساير اشیاء پشتيباني كند."
گرینبرگ با نگاهی شیئ گرا (object-oriented)  به این مقوله پرداخته است. بهتر است در اینجا توضیح بیشتری درباره این تعریف ارائه شود.
بخش نخست تعريف، داده ساخت يافته، بر ساخت نظام يافته اي تاکید دارد که بر مبنای طرح ابرداده اي (Metadata Schema )شکل گرفته است. اصطلاح مياني تعريف، شيئ، هر نوع موجوديت (Entity)، شكل (form) و يا حالت  (mode)از شيئ اطلاعاتي را شامل مي شود. شيئ را " هر جزئي از جهان قابل تصور ((Conceivable و قابل درك(Perceivable) " مي دانند.  جهان اشیاء ، جايي كه ابرداده كاربرد مي يابد، جهاني متفاوت، بي انتها و شامل طيفي گسترده از منابع اطلاعاتي ديجيتالي و غير ديجيتالي است. اين جهان از تك نگاشت، روزنامه، يا حتی یک عكس آغاز مي شود و تا فعاليت ها، وقايع، افراد، مكان ها، ساختارها، تراكنش ها(Transactions)، ارتباطات، و برنامه هاي كاربردي ادامه مي يابد. آخرين جزء تعريف ابرداده به عملكرد ارتباط شيئ با ساير اشیاء تمركز دارد. تمركز و تاكيد در بخش سوم تعریف بر توانايي پشتيباني ابرداده از رفتارها و فعاليتهاي شيئ است. به طور مثال عناصر ابرداده اي "عنوان"، "موضوع"، و "پديدآور" در مدارک، كشف منبع را سهولت مي بخشند، و عناصر ابرداده اي "شماره صورتحساب"، "كد محصول"، "شماره كارت اعتباري" ، و "تاريخ تراكنش مالي" مربوط به خريد كالا است. در هر دو مثال، ابرداده، از كاركرد ويژه شيئ پشتیبانی می کند؛ کارکرد شيئ در مثال اول كشف منبع و در مثال دوم فعاليت خريد است (گرينبرگ، 2002: 245).
Greenberg, J. (2002). “ Metadata and the world wide web”. In Encyclopedia of Library and Information Science. Vol22, (supple.) pp.244-261.
[ جمعه 22 مهر 1390برچسب:, ] [ 20:22 ] [ مهندس هیوا سلطانی ]

نظرتون درباره ای کتابخونه چیه؟؟ جالبه نه؟؟

خوب یه چیزی بنویس تو نظرها!!

[ جمعه 22 مهر 1390برچسب:, ] [ 2:32 ] [ مهندس هیوا سلطانی ]
 

  آشنایی با کارت ملی هوشمند

کارت ملّی هوشمند به عنوان مقدمه‌ای برای ورود به جامعه اطلاعاتی، می‌تواند موجب توزیع عادلانه فرصت‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت، مردم و بنگاه‌ها شود. این امور می‌توانند نقش بسزایی در پویایی اقتصادی داشته باشند

سازمان ثبت احوال کشور به عنوان مرجع امور هویتی کشور، در نظر دارد تا طی یک طرح برنامه‌ریزی شده، کارت های ملّی هوشمند را جایگزین کارت‌های ملّی فعلی کند

علاوه بر کاربردهای قبلی کارت ملّی، کارت‌های جدید بعنوان کلید ورود به دولت الکترونیک و حرکت به سمت جامعه اطلاعاتی، این فرصت را فراهم می کنند تا افراد به شیوه‌ای امن وارد فضای دیجیتالی شوند.

با پیاده‌سازی طرح کارت ملّی هوشمند، این امکان فراهم می‌شود که خدمات به روشی ساده، سریع و با کیفیت بالاتر به مردم ارائه شوند. این موضوع می‌تواند موجب بهبود سطح کیفی زندگی مردم و بالا بردن سطح رضایت مردم از دولت شود.

تاکنون کشورهای مختلفی اقدام به طراحی و بعضاًَ پیاده‌سازی کارت ملی هوشمند در کشورشان کرده‌اند. تقریباً تمامی کشورهای حوزه خلیج فارسسازمان ثبت احوال کشور و اکثر کشورهای خاور دور پروژه کارت ملی هوشمند را شروع کرده‌اند.

در آسیا کشورهایی مثل مالزی، سنگاپور و هنگ‌کنگ در این زمینه، پیشرو بوده‌اند و هم اکنون کارت ملی هوشمند دارند که می‌توانند از این کارت برای ارائه خدمات مختلف استفاده کنند.

کشورهای مختلف بر اساس نیاز و امکانات موجود، کاربردهای متفاوتی را روی کارت ملی هوشمند خود گنجانده‌اند اما نکته مشترک در اکثر موارد، شناسایی و تصدیق هویت بصورت دیجیتال است.

کاربردهای اصلی کارت ملی هوشمند

کارت ملّی هوشمند مثل تمام کارت‌های شناسایی دیگر، اولین وظیفه‌اش شناسایی است. به این منظور ابتدا در زمان ثبت نام، اطلاعات صاحب کارت روی کارت قرار داده می‌شود.

این اطلاعات، اقلام هویتی مثل نام، نام خانوادگی، تاریخ و محل تولد و مواردی از این قبیل را شامل می‌شود. به این ترتیب هر کجا که نیاز به اطلاعات هویتی صاحب کارت باشد، وی می‌تواند کارت خود را ارائه دهد و به صورت دیجیتالی شناسایی شود.

شناسایی الکترونیکی موجب کاهش تقلب در شناسایی می‌شود.

کاربرد اصلی دیگر کارت ملّی هوشمند، تصدیق هویت است. در کارت‌های سنتی، به کمک عکس صاحب کارت که روی کارت چسبانده شده و یک مهر مخصوص روی آن خورده، عمل تصدیق هویت انجام می‌شود.

در کارت ملّی هوشمند هم روال مشابهی وجود دارد؛ اما تصدیق هویت در اینجا تنها به عکس محدود نمی‌شود. علاوه بر عکس، اطلاعات بیومتریکی (اثر انگشت) صاحب کارت نیز می‌تواند روی کارت قرار گیرد.

از همه مهمتر اینکه اطلاعات بیومتریکی به صورت الکترونیکی قابل بررسی هستند. این به این معنی است که در یک مرکز بهره‌برداری که به حسگر اثر انگشت مجهز است، صاحب کارت بعد از قرار دادن کارتش در کارتخوان، انگشت خود را روی حسگر اثر انگشت قرار می‌دهد؛ سپس سیستم بررسی می‌کند که آیا اثر انگشت صاحب کارت با اثر انگشتی که روی کارت به صورت الکترونیکی ذخیره شده یکسان است یا خیر. در صورت یکسان بودن امکان ادامه عملّیات وجود خواهد داشت. به این ترتیب امکان جعل هویت به حداقل می‌رسد.

امضای دیجیتال

یکی از کاربردهای مهم دیگر که روی کارت ملّی هوشمند قرار می‌گیرد، کاربرد امضای دیجیتال است. به این ترتیب، صاحب کارت می‌تواند اسناد الکترونیکی را در فضای دیجیتال امضا کند.

امضای دیجیتال از نظر کاربرد، همان امضای سنتی است؛ اما در فضای دیجیتال، در اسناد کاغذی، گیرنده یک نامه یا سند، می‌تواند از طریق امضای شخص فرستنده، این اطمینان را حاصل کند که نامه، سند جعلی نیست.

همچنین امضای یک نامه، سند، برای امضاء کننده نامه، سند بار قانونی به همراه دارد و نمی‌تواند امضای سند را انکار کند.

کارت ملی هوشمند این بستر را هم برای فرستنده و هم گیرنده نامه، سند فراهم می‌کند که اسناد را امضا‌ء و صحت آن را بررسی کنند. ایده امضای دیجیتال بسیار ساده است: نامه، سند فرستنده به صورت دیجیتالی خلاصه می‌شود و به صورت یک بسته در می‌آید.

این بسته به کمک کارت فرستنده کد می‌شود و بسته حاصله امضای دیجیتال نام دارد که در انتهای نامه به صورت دیجیتالی قرار می‌گیرد. متن به همراه امضای دیجیتال در انتهای آن به گیرنده ارسال می‌شود.

در طرف گیرنده، متن اصلی نامه به همان روش بالا خلاصه می‌شود، ‌بخش امضا دیجیتال نیز با کمک کارت گیرنده کدگشایی می‌شود و با بسته خلاصه شده مقایسه می‌شود در صورتی که این دو با هم برابر باشند به این معنی است که همان شخصی که ادعا کرده، نامه را امضاء کرده است.

کارت ملّی هوشمند به عنوان یک کلید ورود مناسب برای کاربردهایی همچون هدفمند کردن یارانه‌ها، سلامت الکترونیکی و کاربردهای انتخابات و سایر خدمات شهروندی، با هماهنگی نهادهای ذیربط، می‌تواند قابل استفاده باشد.

کارت ملی هوشمند با ارائه 3 کاربرد اصلی شناسایی، تصدیق هویت و امضای دیجیتال این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان از کارت به عنوان یک ابزار چندکاره استفاده کرد.

به کمک کارت ملی هوشمند، این امکان فراهم می‌شود که کاربردهای مختلف در کنار هم و روی یک کارت قرار گیرند. این کاربردها را می‌توان در زمان صدور یا بعد از صدور روی کارت قرار داد.

دارنده کارت فقط امکان دسترسی به اطلاعات مربوط به خودش را دارد. مثل اینکه اطلاعات در صندوقچه‌های مختلفی روی کارت ذخیره شده باشد که هر کدام کلید خودش را داشته باشد.

کارت ملی هوشمند، یک کامپیوتر ساده و کوچک است که با اتصال به یک کارتخوان، می‌توان به اطلاعات درون آن دسترسی پیدا کرد.

ویژگی‌های بیومتریک

یکی دیگر از امکاناتی که در کارت ملی هوشمند قرار دارد، ویژگی‌های بیومتریکی صاحب کارت است. عکس و اثر انگشت صاحب کارت به صورت الکترونیکی در کارت وی ذخیره می‌شود. به این ترتیب امنیت استفاده از کارت بطور قابل ملاحظه‌ای بالا می‌رود.

دیگر هر کس با وارد کردن یک رمز عبور ساده امکان استفاده یا سوء‌استفاده از یک کارت را ندارد. برای استفاده از کارت حتماً باید صاحب کارت حضور داشته باشد تا اثر انگشت وی به صورت دیجیتالی با اثر انگشتی که در هنگام ثبت‌نام در کارت ذخیره شده است مقایسه و تطبیق داده شود و سپس اجازه استفاده از امکانات کارت به وی داده می‌شود.

البته اطلاعات درون کارت ملی هوشمند بصورت رمزنگاری شده نگهداری می‌شوند که خود کارت از دسترسی‌های غیرمجاز به آن جلوگیری می‌کند.

در واقع یکی از مزایای اصلی کارت ملی هوشمند، نسبت به کارت ملی کاغذی فعلی، همین امنیت بالای آنچه به لحاظ بصری و چه به لحاظ دیجیتالی است.

از جمله مهم‌ترین این مزایا این کارت می‌توان به شناسایی در حوزه دیجیتال، امکان تصدیق هویت براساس رمز عبور، رمزنگاری و بیومتریک، ‌به صورتی که هم کارت، هم صاحب کارت و هم سیستم بهره‌برداری بتوانند دو به دو یکدیگر را تصدیق هویت کنند.

امکان امضای دیجیتال، امکان پردازش اطلاعات، امکان تغییر اطلاعات پس از صدور، امکان پشتیبانی از کاربردهای مختلف، امکان افزودن کاربرد جدید پس از صدور، امکان دسترسی به اطلاعات بر حسب مجوزهای دسترسی مختلف و به صورت کاملاً امن و امکان استفاده کارآمدتر از خدمات دولت الکترونیک اشاره کرد. به این ترتیب می‌توان اطلاعات محرمانه‌تری را با ضریب اطمینان بالاتر روی کارت ملی هوشمند نگهداری کرد.

 

[ جمعه 22 مهر 1390برچسب:, ] [ 1:43 ] [ مهندس هیوا سلطانی ]

 

بررسي اجمالي امكانات كتابخانه هاى ايران، از به كارگيري نرم افزارهاي متنوع در اين كتابخانه ها حكايت دارد؛ اما برخي از اين كتابخانه ها، با آنكه از نرم افزارهاي متداول ذخيره و بازيابي اطلاعات استفاده مي كنند، هنوز فاقد پايگاه اطلاع رسانى براي دسترسي مخاطبان خود از راه دور به اطلاعات فهرست نويسي شده اند. اگر چه وجود پايگاه هاي اختصاصي براي بعضي از كتابخانه هاي كوچك و بزرگ، مشكل دسترسي به منابع همان كتابخانه را كاهش داده است، اما همچنان مشكل پراكندگي اين پايگاه ها و سختي دسترسي به اين اطلاعات، حل نشده باقي مانده است.
ارائه خدمات متمركز از سوي برخي توليدكنندگان نرم افزارهاي كتابخانه اي در حوزه كتابخانه هاي مرتبط با آن نرم افزار، به دليل محدوديت در همان مجموعه و كندي دسترسى، عملا مانع از فراگيري آنها شده است.
صرف وقت بسيار براي يافتن مشخصات يك كتاب و فقدان اطلاع از محل نگهداري يك منبع كمياب، با وجود كتابخانه هاي عمومي و تخصصي متعدد در حوزه دانش هاي مختلف، از جمله مشكلاتي است كه بيشتر دانشجويان و دانش پژوهان، آن را تجربه نموده اند.
توجه به اين نكات، ضرورت انسجام بخشي اطلاعات و اطلاع رساني در عرصه كتاب و كتابخانه را هويدا نموده، تلاش براي حل اين مشكلات، گامي بلند در توليد علم به شمار مي آيد. طراحي پايگاهي فراگیر با قابليت يكپارچه سازي اطلاعات غير منسجم كتابخانه هاي گوناگون، نقشي بسزا در دستيابي گسترده به منابع موجود در كتابخانه هاي مختلف در سراسر كشور خواهد داشت. بي شك، اطلاع رساني در باره كتاب و مراكز نگهداري آن در سطح ملى، طالبان علم را در دستيابي به منابع مختلف، به خصوص منابع كمياب، ياري خواهد رساند.
با توجه به ضرورت ارائه يكجاي اطلاعات كتابخانه هاي ايران در شبكه جهاني اينترنت براي دسترسي سريع محققان به اين اطلاعات، راه اندازي «پايگاه اطلاع رسانى كتابخانه هاي ايران (Lib.ir)»، تلاشی در حد توان براي ایجاد بستری مناسب در مسير دست يازيدن به اهداف ياد شده است.
مؤسسه علمي فرهنگي دارالحديث، بر آن است كه با ارائه اين خدمت، قدمي مؤثر در دستيابي محققان به منابع پژوهشي بردارد. دسترسي كاربران به اطلاعات كتابخانه هاي تخصصى، دانشگاهي و عمومي كشور و آشنايي دانش پژوهان با كتابخانه ها و خدمات مختلف آنها و عرضه مجموعه اطلاعاتي كه در شناخت كتابخانه ها مؤثرند، از جمله اهداف اين پايگاه به شمار مي رود.
توجه كاربران پايگاه و مديران كتابخانه ها را به نكات ذيل، جلب مي نماييم:
1. «پايگاه اطلاع رسانى كتابخانه هاي ايران» در راستاي جلب اعتماد كتابخانه ها، وظيفه به روزرساني و تغيير اطلاعات مرتبط با هر كتابخانه را با نام كاربري اختصاصي بر عهده مديران آنها قرار مي دهد.
2. مؤسسه علمي فرهنگي دارالحديث، با مديريت اين پايگاه، صرفا امكان بازيابى، جستجوي ساده و جستجوي پيشرفته اطلاعات كتابخانه ها را در كمترين زمان ممكن با استفاده از تكنيك هاي پيشرفته فراهم آورده است.
3. اين پايگاه، غير انتفاعي است و در ازاي ارائه خدمات خود به كاربران عمومي و كتابخانه ها، هزينه اي دريافت نمي نمايد.
4. «پايگاه اطلاع رسانى كتابخانه هاي ايران»، با رعايت امانت، فهرست منابع موجود در هر كتابخانه را بر اساس محتواي ارسالي مديريت آن كتابخانه، بدون هر گونه تصرفي در اختيار كاربران قرار مي دهد. بديهي است كه مسئوليت صحت اطلاعات بر عهده ارسال كننده و حقوق معنوي آن نيز متعلق به همان كتابخانه خواهد بود.
5. اين پايگاه، وظيفه اي در ارائه يكجاي اطلاعات يك كتابخانه به ديگران ندارد و با توجه به قوانين حقوق و مالكيت معنوى، اين كار را براي خود، غير مجاز مي شمارد.
6. امكان دريافت يكي از خروجي هاي استاندارد (مانند ISO) از نرم افزار مورد استفاده در كتابخانه و تماس با مديران اين پايگاه، از جمله بايسته هاي عضويت در «پايگاه اطلاع رسانى كتابخانه هاي ايران» است.
مؤسسه علمي فرهنگي دارالحديث، ضمن دعوت از تمامي كتابخانه هاي ايران در به اشتراك گذاردن فهرست مدارك خود، تلاش مي نمايد تا محققان و دانش پژوهان را در دسترسي به منابع كتابخانه اي مورد نيازشان ياري نمايد. اميد است این تلاش، رونق فرهنگ كتابخوانی، تسهيل فعاليت هاي پژوهشى، استفاده از منابع كمتر شناخته شده و معرفی كتابخانه های غنی و حاوی منابع با ارزش را در پي داشته باشد.
قفسه مجازى
«پايگاه اطلاع‌رساني كتابخانه‌هاي ايران» در راستاي رسالت ارائه خدمات به محققان و دانش پژوهان اقدام به راه اندازي بخش قفسه مجازى براي هر يك از كتابخانه ها مي كند.
از آنجا كه كتابخانه‌هاي كشور به دلايل مختلف كمتر به مخاطبان خويش امكان ورود به مخزن را داده­اند؛ مراجعان براي مشاهده منابع موجود در كتابخانه­ها از ارائه خدمات به صورت قفسه باز بهره­مند نيستند. با استفاده از قفسه مجازى اين امكان براي كاربران فراهم مي شود تا منابع موجود در يك كتابخانه را به صورت مجازي در قفسه­هاي كتابخانه مشاهده و مرور نمايند.
دسترسي به قفسه مجازى، امكان دستيابي به منابع مرتبط و هم موضوع با منبع مورد نظر را براي محققان فراهم مي آورد. استفاده از اين قابليت امكان مشاهده هر منبع در قفسه كتابخانه به شكل مجازي را فراهم آورده و آشنايي با كتاب هاي جديدي كه مخاطب هيچ اطلاعاتي از آنها ندارد را براي شخص به وجود مي آورد. با استفاده از اين امكان مى­توان كتب مرتبطي چون شرح، تفسير يا ترجمه يك كتاب را به دست آورد و با آن آشنا شد. همچنين در اين روش ساير آثار يك مولف نيز در دسترس كاربر قرار خواهد گرفت.
شرط بكارگيري از اين قابليت، برخورداري كتابخانه از يكي از انواع رده­بنديهاي رايج چون كنگره و ديوئي است. به اين ترتيب كاربران پس از جستجوي يك منبع در چنين كتابخانه هايي مي‌توانند تمام منابع قبلي و بعدي مرتبط با آن را در قفسه مجازىمشاهده و پيمايش نمايند.
شرايط و مراحل عضويت كتابخانه­ها
 
شرايط عضويت: بر اساس تصميم شوراي سياست­گذاري پايگاه، كتابخانه هايي كه در يكي از سه گروه ذيل قرار گيرند مي تواند درخواست عضويت در پايگاه را ارسال نمايند:
1.       كتابخانه­هاي تخصصي (كتابخانه­هايي كه كتاب­هاي آن حول يك موضوع خاص گردآوري شده باشد)
2.       كتابخانه­هاي دانشگاهى
3.       كتابخانه­هاي عمومي با حداقل ده هزار جلد يا هشت هزار عنوان كتاب
همچنين بهره برداری كتابخانه­ از نرم­افزارهاي متداول، براي ذخيره و بازيابي اطلاعات و امكان ايجاد خروجى­ استاندار مانند: , ISO ,CSV، XML و ... از نرم­افزار مورد استفاده كتابخانه از ديگر شرايط عضويت در پايگاه است.
 
مراحل عضويت: طي مراحل عضويت در پايگاه به شرح ذيل است:
 
1.       ارسال درخواست عضويت با استفاده از بخش «ارتباط با ما» و ارسال رونوشت آن به نمابر : 7785050-0251
2.       دريافت كد اختصاصي كتابخانه و رمز عبور ويژه از طريق نشاني پست الكترونيك ارسالي براي عضويت در پايگاه.
3.       تكميل فرم معرفي كتابخانه براي آشنايي كاربران با كتابخانه و انواع خدمات آن.
4.       ارسال اطلاعات كتابخانه به پايگاه و به روزرساني آن در فواصل منظم.
 
 كتابخانه­هاي عضو در پايگاه اطلاع رساني كتابخانه­هاي ايران مى­توانند با استفاده از نشاني (URL) اختصاصي زیر :
«كد اختصاصي كتابخانهhttp://www.lib.ir/Libview/DocList.aspx?id=»
از خدمات جستجوي پايگاه به شكل ويژه استفاده نمايند.
[ سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:, ] [ 23:57 ] [ مهندس هیوا سلطانی ]
ردیف کتابخان ملی آدرس اینترنتی
1 ایران www.nli.ir
2 ژاپن www.nld.go.jp
3 اسپانیا www.bnc.es
4 چین www.nlc.gov.en
5 ترکیه www.mkutup.gon.tr
[ سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:, ] [ 23:50 ] [ مهندس هیوا سلطانی ]
ردیف فهرست کتابخانه آدرس اینترنتی نوع
1 علامه طباطبایی  www.web.atu.ac.ir دانشگاهی
2 کردستان  www.uok.ac.ir دانشگاهی
3 بوعلی سینا  www.alvand.basu.ac.r دانشگاهی
4 تبریز  www.tabriz.ac.ir دانشگاهی
5 کتابخانه شهید باهنر ارومیه www.wazp-lib.ir  عمومی
6 کتایخانه ولیعصر تبریز  www.azsh.iplf.ir  عمومی
7 کتابخانه مهاباد  www.azgh.iplf.ir  عمومی
8 تحقیقات مخابرات ایران  www.lib.itrc.sc.ir/simwebclt   تخصصی
9 پژوهشگاه نیرو  www.nosa.nri.ac.ir   تخصصی

 

[ سه شنبه 19 مهر 1390برچسب:, ] [ 23:28 ] [ مهندس هیوا سلطانی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

توفیق انسان بودن را با پیروزی در هیچ کاری برابر مکن. دیگران را چنان که هستند بپذیر. و به دگرگون ساختن حوادث متغیری که دوست نمی داری، خویشتن را سرگرم کن. در همگان به چشم انسان نظر کن و هیچ کس را به اعتبار، بالاتر از خویش منشان. به شتاب در پی خوشبختی متاز، زندگانی کن چنان که باید. تا که خوشبختی پاداش تو باشد. با تشکر، هیوا سلطانی
امکانات وب

ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 77
بازدید هفته : 166
بازدید ماه : 423
بازدید کل : 8287
تعداد مطالب : 88
تعداد نظرات : 41
تعداد آنلاین : 1

.

p align="center"> .